Rakenna henkilöbrändisi uudelle tasolle

”Jos kehut itseäsi, ihmiset eivät tiedä puhutko totta. Teot puhuvat puolestaan.”

MMA:n uusimmassa Myynti & Markkinointi -lehdessä haastateltiin opiskelijajäsen Vilma Järvistä, Haaga-Helian myyntityön opiskelijaa. Hän kertoo jutussa blogi- ja Instagramharrastuksensa luoneen bisnestä erilaisten yhteistyökampanjoiden kautta ja pohtii, kuinka omaa henkilöbrändiä voisi rakentaa uudella tavalla.

Kiperään kysymykseen pääsee vastaamaan kriisiviestinnän kouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo. Kortesuon mukaan henkilöbrändin rakentamiseen kuuluu kolme vaihetta, joita ei saa unohtaa. Ensimmäisessä vaiheessa on tärkeää tuntea itsensä, missä on hyvä ja missä on kehittämisen varaa. ”Jos tässä vaiheessa menee jotain pieleen tai vaihe jää tekemättä, alat helposti esittää jotain roolia ja pahimmillaan itsekin uskot siihen”, toteaa Kortesuo.

Toisessa vaiheessa yllämainituista asioista viestitään muille. Tätä ei kuitenkaan voi tehdä itseään kehumalla, vaan todennetaan asiat käytännössä, sillä teot puhuvat puolestaan. Kolmanneksi on tärkeää kehittää itseään siinä vaiheessa, kun huomaa itsessään vajavaisuuksia.

Massasta erottuminen on yhteydessä aitouteen, minkä pohjalta muotoutuvat juuri itselle sopivat kanavat viestimiseen. ”Jos olet valokuvaaja ja haluat viestiä siitä muille, se tehdään Instagramissa eikä tekstipohjaisissa kanavissa. Jos haluat bisnestarjouksia tai viestiä yrittäjyydestäsi, LinkedIn on luonteva kanava siihen”, Kortesuo muistuttaa.    

 

Lue Vilman koko haastattelu ja Katleena Kortesuon vastaus: http://lehti.mma.fi/tyo-ura/someharrastuksesta-tuli-bisnes