Best Seller Competition 2018 tuomarin silmin

MMA on useana vuonna ollut tukemassa kansallista Best Seller Competition -myyntikilpailua – niin myös tänä vuonna. MMA toimi kilpailun hopeasponsorina. MMA:lta asiantuntija Igor Parri ja MMA Helsinki -yhdistyksen Jore Peuha osallistuivat tapahtuman finaalipäivään tuomareina. Tässä on Igorin kertomus päivän tapahtumista.

Viime vuonna varmistin, että MMA:n PR-ständit olivat paikan päällä pystyssä eri ammattikorkeakoulujen Best Sellerin välierissä sekä itse finaalissa. Tänä vuonna sain onneksi mahdollisuuden osallistua isommin kirjoittamalla jutun BSC:n blogiin, toimimaan finaalipäivänä tuomarina ja olemme jakaneet muutenkin aktiivisemmin BSC:n sisältöä opiskelijakanavissamme.

Best Seller Competitionin järjestivät yhdessä Haaga-Helian ammattikorkeakoulu ja Turun ammattikorkeakoulu jo yhdeksättä kertaa – eli lähes yhtä kauan kuin Suomen amk-myyntikoulutuksella on ikää. Tapahtuma on saanut alkunsa Haaga-Helian lehtorin Pirjo Pitkäpaasin ja Turun AMK:n lehtorin Liisa Kairisto-Mertasen aloitteesta. Mallina on toiminut jenkkien lukuisat ja massiiviset myyntikilpailut, joissa saattaa olla sadoittain osallistujia. Tänä vuonna myyntikilpailuun osallistui järjestäjäammattikorkeakoulujen lisäksi JAMK, TAMK sekä täysin uusina Laurea ja XAMK. Itse finaali järjestettiin Haaga-Helian Pasilan kampuksella.

  
(Kuvat: MMA:n tuomareina Igor Parri ja Jore Peuha (vas.), Igor kysyi kilpailujohtaja Pirjo Purovedeltä kuvaa, "tästä tulee mun Linkedin postaus" (kesk.), Haaga-Helian Pirjo Pitkäpaasi ja Vainun Head of HR Saara Somersalmi (oik.)

Kasvava ammattikorkeakoulujen osallistujamäärä vahvistaa meille MMA:ssa iloista viestiä – ammattikorkeakoulut satsaavat myyntityön koulutukseen entistä enemmän. Haaga-Helian rehtori Teemu Kokko totesi tapahtuman avajaistilaisuudessa aamulla, että myynti on Haaga-Heliassa strategian keskiössä. Haaga-Heliassa vietetäänkin tänä vuonna myynnin vuotta, joka näkyy muun muassa erilaisten tapahtumien muodossa läpi vuoden.

Finaalipäivä alkoi (kilpailun reilulla 20:lla tuomarilla) tuomarien varhaisella aamiaisella, joka järjestettiin asiaankuuluvasti meidän MMA -luokassa. Saattoi johtua minusta, mutta mielestäni odottava ja innostunut tunnelma oli vahvasti aistittavissa. Aamiaisella äänekäs puheensorina korosti, että paikalla tuomaristossa on muun muassa kumppaniyritysten myyntipäälliköt ja HR-henkilöt. Ajattelin, jos minua jännittää päivän suoritukset, niin mitäköhän kokevat kilpailijat ja heidän valmentajansa, jotka ovat valmistautuneet koitokseen jo vuoden alusta saakka.

 
(Kuva: Finaalipäivä aloitettiin aamiaisella Haaga-Helian Pasila -kampuksen MMA-luokassa)

Meitä Haaga-Helian ja tapahtuman partnereista koostuvaa tuomaristoa oli koulutettu tehtävään jo aikaisemmin viikolla, mutta kriteereitä ja prosessia käytiin vielä uudemman kerran joukolla läpi auditoriossa. Best Seller Competition käynnistettiin virallisesti rehtori Teemu Kokon puheella, kun 24 kilpailijaa oli ensin saapunut tilaan. Rehtorin sanoin, jokainen näistä kilpailijoista oli jo voittaja astuessaan auditorioon. Matka finaaliin oli vaatinut jokaiselta onnistumisia välierissä ja valikoitumisessa ammattikorkeakoulunsa kilpailijaksi.

Kilpailijoiden lohkot arvottiin ja me tuomarit sekä kilpailijat siirryimme Pasilan kampuksen (korkeuksiin) kahdeksanteen kerrokseen, jossa alkuerien suoritukset käytäisiin. Tuomarit lohkoittain eri tiloihin ja kilpailijat karanteenitilaan, josta sitten omalla vuorollaan heidät haettiin suorituksiinsa. Useat Haaga-Helian myynnin koulutusohjelman opiskelijat toimivat tapahtuman apuna ja vastasivat erinomaisesti viihtyvyydestä ja tiedonkulusta.

(Kuva: Kurkistus kilpailijoiden karanteenihuoneeseen ennen alkuerien alkamista)

Jokaisen kilpailijan suoritusta oli arvioimassa (sivusta) kuuden tuomarin porukka sekä yksi tuomari ostajan roolissa. Kilpailijat toimivat kilpailun pääsponsorina olevan Vainun myyjinä myyntitapaamisessa. Olin äimistynyt siitä, että vaikka kyseessä oli fiktiivinen tilanne, suoritus valloitti läsnäolijat realistisuudellaan. Heti, kun kilpailija astui ovesta sisään ja esittäytyi Vainun myyjäksi, minulle välittyi tunne aidosta myyntitilanteesta. Myyjät pureutuivat ostajan yrityksen taustoihin ja päätöksentekoprosessiin kaupan mahdollistamiseksi, osa pyrki luomaan henkilökohtaisen linkin ostajaan alustamalla keskustelua puhumalla jääkiekosta. Mielenkiintoista oli huomata kilpailijoiden persoonallisuuksien eroavaisuudet ja kilpailijoidenniiden erilainen hyödyntäminen myyntitilanteessa.

  
(Kuva: Tapahtumapäivä ei olisi onnistunut ilman Haaga-Helian myynnin opiskelijoiden panostusta. Nämä iloiset ja palvelevat kasvot huolehtivat niin kilpailijoista kuin tuomareista)

Vakuutuin myös kilpailijoiden kovasta tasosta. Kisa oli äärimmäisen tiukka ja uskon, että hyvin pienet yksityiskohdat määrittelivät lopulta lohkojen voittajat ja finaaliin päässeet. Jokainen finalisti sai valita itselleen tiimistään sparraajan finaalisuoritusta varten. Finaaliin selviytyi kaksi kilpailijaa Haaga-Heliasta ja yksi Laureasta ja Turun AMK:sta.

Lounaan jälkeen pääsimme seuraamaan kilpailijoiden suorituksia muun Suomen tapaan livestriiminä. (auditoriosta juontojen ja haastatteluiden kera.) Paikalle saapui tuomareiden, korkeakoulujen edustajien ja alkulohkojen kilpailijoiden lisäksi myös monia opiskelijoita, joilla saattoi olla joko vapaatunti tai erinomainen syy luennon skippaamiseen. Myyntityön koulutuksen ja tapahtuman kasvava vetovoima näkyi myös striimin seuraajien määrässä. Livestriimiä seurattiin ympäri Suomea 70 eri paikassa ja ainakin Turussa raportoitiin sadan silmäparin seuraavan tilaisuutta.  

 
(Kuvat: Ennen finalistien julkistusta oli aikaa muun muassa valmentajien haastatteluille)

Voittajat julkistettiin vasta illalla juhlagaalassa Helsingin keskustan kattojen yllä ravintola Loisteessa. Erittäin tiukan kilpailun jälkeen kultamitali palasi Haaga-Heliaan (Jimi Hellstedt) Laurean ottaessa kakkossijan (Saki Salomäki) ja Turun AMK kolmossijan (Sonja Hakala). Neljännen sijan vei Haaga-Helian Lauri Houni. Onnittelut vielä kerran!

  
(Kuvat: Voittajat julkistettiin n. 22 aikoihin gaalaillallisella Helsingin keskustassa Ravintola Loisteessa)

Gaalassa meistä pidettiin hyvää huolta. Erityisen mukavia olivat pöydissä käydyt keskustelut myynnistä ja itse kilpailusta. Ilta ei tietenkään loppunut siihen. Sovimme NPG:n kanssa uudistuneen Baarikärpäsen olemisesta virallisena jatkopaikkana, jonne johdatin myös kauempaa saapuneet osanottajat. Baarikärpänen heräsi eloon näin torstaiyönä aivan uudella tavalla Suomen myynnin tulevaisuuden saapuessa tilaan.

Best Seller Competition 2018 oli hieno kokemus, jota saamme ylpeästi olla tukemassa. BSC tiivistää yhteen päivään hienosti alamme kaikki suurimmat tunteet, niin onnistumiset kuin epäonnistumisetkin. Se on eräänlainen yksinkertaistettu allekirjoitus usein toistetulle faktalle: Suomi nousee ja kasvaa myynnillä – ja kun katsoo opiskelijoiden suorituksia, myynti on hyvissä käsissä tulevaisuudessa.

 
(Kuvat: MMA huolehti jatkoilla Baarikärpäsessä kilpailijoiden nesteytyksestä, kiitos NPG)

MMA:n opiskelijajäsenyys on maksuton kaikkine etuineen koko opintojen ajan. Tsekkaa edut ja liity: http://opiskelija.mma.fi/info 

 

igor_parri_2018
Writer name: 
Igor Parri
Kirjoittaja on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n asiantuntija ja vastaa MMA:n opiskelijajäsenyyden myynnistä ja markkinoinnista sekä opiskelijatoiminnasta.